آجاک - acak آینده پژوهی

شاسی بلند ایران خودرو یا پژو ۲۰۰۸ کدامیک برنده است؟

شاسی بلند ایران خودرو یا پژو ۲۰۰۸ کدامیک برنده است؟

به گزارش آجاک، اولین شاسی بلند ایران خودرو به نام ری را از غالب بدنه مشترکی با نسل دوم پژو ۲۰۰۸ بهره می برد. به همین بهانه می خواهیم بدانیم که ری را در مقایسه با پژو ۲۰۰۸ از چه مشخصاتی برخوردار می باشد.



امیرمسعود عابدین_ پس از کش وقوس های فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخه های نهایی ری را آماده ورود رسمی به بازار شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است. قیمت نهایی ایران خودرو ری را با در نظر گرفتن هزینه های مختلف «یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان» اعلام شده است.

ری را یا پروژه K۱۲۵، بر اساس غالب بدنه نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما این که ایران خودرو چگونه از نسل دوم آن که هیچگاه وارد ایران نشد، برای طراحی ری را استفاده کرده، خود جای سؤال است. به همین بهانه می خواهیم تا پژو ۲۰۰۸ را با ایران خودرو ری را مقایسه نماییم.



پژو ۲۰۰۸ جدید از نظر طراحی، ادامه دهنده راه سایر محصولات این خودروساز فرانسوی است. در نمای جلویی شاهد طراحی تهاجمی و کاملا پخته هستیم. در این قسمت، طراحان جلوپنجره و سپر را بازطراحی کردند و با استفاده از دی لایت سه خط با الهام از پنجه شیر توانستند ظاهری تهاجمی تر در این خودرو به وجود آوردند.


در نمای کناری پژو ۲۰۰۸ جدید هم رینگ های جدیدی به چشم می خورد که سبب شده این خودرو بیشتر از پیش جذاب تر شود. البته مشتریان می توانند برای این خودرو رینگ های ۱۶ تا ۱۸ اینچی را سفارش دهند. در این بخش میتوان به وضوح همان طراحی بدنه ری را را مشاهده کرد. حتی آینه بغل این خودرو شباهت بسیار زیادی به آینه بغل ری را دارد.
در نمای عقب هم شاهد تغییر قاب چراغ ها و گرافیک داخلی آنها هستیم. طراحان لوگو شیر نشان پژو را هم حذف و به جای آن عبارت انگلیسی PEUGEOT را وسط قاب مشکی رنگ چراغ ها نصب کردند.


هنگام ورود به کابین این خودرو، شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی و کیلومترشمار ۱۰ اینچی اینچی هستیم که از طراحی خاصی بهره می برند. نمایشگر کیلومترشمار در نسخه GT به گرافیک سه بعدی مجهز شده است. حالا یک دکمه متحرک جایگزین دسته دنده خلبانی شده است. فیس قبلی پژو ۲۰۰۸ در کابین خود مجهز به یک دسته دنده خلبانی بود که حالا این دسته دنده در ری را هم دیده می شود. طراحان لوگو جدید پژو را هم در مرکز غربیلک فرمان نصب کردند.
مشتریان می توانند پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت را مدلهای تمام الکتریکی، هیبریدی، بنزینی و دیزلی سفارش دهند. نسخه برقی پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت حالا ارتقا پیدا کرده و می تواند قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار را به تولید برساند. همینطور ظرفت باتری های این نسخه هم از ۵۰ به ۵۴ کیلووات ساعت رسیده است. این خودرو حالا با یکبار شارژ می تواند مسافتی حدود ۴۰۶ کیلومتر را بپیماید که از افزایش ۶۱ کیلومتری برد آن حکایت دارد.
پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت در نسخه هیبریدی هم به یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر مجهز شده که می تواند قدرتی برابر با ۱۳۶ اسب بخار را تولید نماید. قدرت ساخته شده از این پیشرانه هم توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ ها منتقل می شود.
همینطور امکان سفارش نسخه بزینی و دیزلی این خودرو هم وجود دارد. نسخه بنزینی با دو مدل موتور ۱.۲ لیتری توربو با قدرت ۱۰۰ و ۱۳۰ اسب بخار در دسترس می باشد که قدرت مدل اول توسط گیربکس ۶ سرعته و مدل دوم توسط گیربکس ۸ سرعته AT به چرخ ها منتقل می شود. نسخه دیزلی هم از یک موتور ۱.۵ لیتری توربودیزل بهره می برد که قدرتی برابر با ۱۳۰ اسب بخار را به همراه داشته و قدرت تولیدی آن توسط گیربکس اتوماتیک به چرخ ها می رسد.


به رقیب ایرانی پژو ۲۰۰۸ می رسیم؛ بعضی از قسمت های ری را با نگاهی به سایر خودرو ها طراحی شده است. در نمای جلویی ری را، از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده که به شکل واضحی یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. دی لایت خودرو با گرافیک ۳ تایی، در بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژنی قرار گرفته است. این که در گران ترین خودروی ملی ساخته شده، از سبک کاسه چراغ های بسیار قدیمی با لامپ هالوژنی استفاده می شود، بسیار جای انتقاد دارد. نکته عجیب تر این که ایران خودرو چندین سال است که دنا را با لنز و کاسه چراغی جدیدتر از ری را عرضه می کند!



چراغ های اصلی با جلوپنجره تلفیق شده و دماغه خودرو را در مجموع می سازند. گرافیک جلوپنجره از سطح نسبتاً خوبی بهره می برد. برای نخستین بار در کشور، یک خودروی ملی با چراغ های کرنرینگ تولید می شود. این سیستم بگونه ای کار می کند که با چرخش فرمان به اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافی تری بپیچد. لامپ به کار رفته در قسمت کرنرینگ، LED بوده اما سایر لامپ ها متأسفانه هالوژنی خواهند بود.

نمای کناری از طراحی ساده ای برخوردار می باشد. ایران خودرو می خواهد تریم دو رنگ مثل قرمز و مشکی را برای ری را در نظر بگیرد.



نمای پشتی ری را که بنظر می رسید مثل تارا، از چراغ متصل استفاده نماید، از یک چراغ کاملا جدا از هم و نسبتاً اسپرت بهره برده است. این چراغ ها درون یک قاب مشکی رنگ قرار دارند که خطوط اطراف آن امکان دارد کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر خودرو هم ساده و هم اسپرت طراحی شده است. در این بخش، به نظر می آید که ری را عقب تر از رقیب فرانسوی خود قرار گیرد.


1403/06/18
10:15:12
0.0 /5
107
تگها: سیستم , طراحی , محصولات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی