با حمایت صندوق نوآوری تشكیل می شود؛
کنسرسیوم شرکت های حوزه بازی های ویدئویی برای اجرای پروژه های ملی
به گزارش آجاک، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای فعال در حوزه بازی های ویدئویی برای انجام پروژه های بزرگ ملی حمایت کرد.
به گزارش آجاک به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مشترک تعدادی از مدیران شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه بازی های ویدئویی با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، دکتر سیاوش ملکی فر معاون توسعه و دکتر مجتبی زارع مهرجردی سرپرست معاونت سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سید محمدحسین سجادی نیری رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر، مسعود حسن لو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری در محل صندوق برگزار گردید.
حمایت جدی صندوق نوآوری و شکوفایی از صنایع خلاق
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست این که حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ ساز است و از طرفی، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت می باشد و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.
خیاطیان تصریح کرد: در مسائل بنیادی باید از ابزار نوین بهره گرفت و صنایع خلاق در این حوزه می تواند نقش آفرینی کند. حتی علوم انسانی اگر بخواهد به شکل کاربردی در کشور توسعه پیدا کند، باید از ظرفیت صنایع خلاق استفاده نماید.
وی ضمن اشاره به قرار گرفتن صنایع خلاق در میان دانش بنیان ها خاطرنشان کرد: صنایع خلاق، یک نیاز و لزوم برای کشور به حساب می آید و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می نماییم. تلاش می نماییم برای پشتیبانی از توسعه این حوزه بخصوص در قسمت بازی های ویدئویی، بسته ویژه ای را برای شرکتهای دانش بنیان تدوین نماییم که در این بسته، بحث صادرات هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بُعد تأمین مالی باید جلسات مشترکی میان فعالان حوزه بازی کشور و همکاران صندوق برای آشنایی و بهره مندی حداکثری از خدمات صندوق برگزار گردد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در قسمت تنظیم گری هم بنیاد بازی های کامپیوتری باید ورود کند و ما هم در صندوق آمادگی داریم در تعامل با دولت و مجلس و در صورت نیاز، زمینه تصویب قانون برای پشتیبانی از فعالان این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار توجه به بحث های صادراتی در حوزه بازی و تولید محتوا و بازی هایی که برای کشورهای دیگر هم قابل استفاده باشد، باید به حوزه تولید محتوا و خلق ارزش در این بخش توجه ویژه شود.
خیاطیان ضمن اشاره به لزوم برنامه ریزی جامع برای انجام یک کار بزرگ در این عرصه اظهار داشت: با یک اولویت بندی دقیق و همکاری مشترک چندجانبه، شاخص هایی را برای رشد حوزه بازی در یک بازه زمانی مشخص تعیین نماییم. در این بخش می توانیم با همکاری چندجانبه، کنسرسیومی بوجود آورده و حتی پایگاه هایی در خارج از کشور ایجاد نماییم، به شرط این که ریشه تولید در داخل کشور باشد. این اقدام علاوه بر کمک به جهش قابل توجه در حوزه بازی سازی، می تواند زمینه حفظ و نگه داشت نیروی انسانی فعال در این عرصه را فراهم آورد.
تدوین برنامه حمایتی در صندوق نوآوری با مشارکت فعالان حوزه بازی سازی
دکتر سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر هم در این جلسه ضمن اشاره به دغدغه و توجه دکتر خیاطیان به حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: با عنایت به دغدغه رئیس صندوق نوآوری نسبت به حوزه فرهنگی و صنایع خلاق، مقرر شد هر ماه جلسه ویژه ای به یکی از حوزه های صنایع خلاق (مد و پوشاک، اسباب بازی، انیمیشن، بازی های ویدئویی و..) اختصاص یابد و امروز میزبان شرکتهای دانش بنیان حوزه بازی های ویدئویی هستیم.
وی اضافه کرد: لازم است جلساتی به منظور آشنایی هرچه بیشتر شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه بازی با ظرفیتهای موجود در صندوق نوآوری و شکوفایی ترتیب داده شود. با عنایت به ظرفیتهای موجود در صندوق، می توانیم برنامه مشترکی برای توسعه حوزه بازی سازی تدوین نماییم.
سجادی نیری ضمن اشاره به مبحث تدوین بسته حمایتی در تعامل و همفکری با فعالان حوزه بازی سازی اظهار داشت: این بسته با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، می تواند زمینه پیشرفت حوزه بازی سازی را فراهم آورد.
امکان بهره مندی شرکتهای دانش بنیان حوزه بازی از بسته های حمایتی برنامه جهش تولید دانش بنیان
دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این جلسه ضمن اشاره به خدمات متنوع صندوق برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: وظیفه اصلی صندوق، پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان است. خدمات متنوعی را در حوزه های تسهیلات، توانمندسازی، سرمایه گذاری و ضمانت نامه به این شرکت ها عرضه می نماییم.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه بازی می توانند از تسهیلات مختلف صندوق همچون تسهیلات بسته های حمایتی که برای سال ۱۴۰۳ تدارک دیده شده اند، استفاده نمایند. بعنوان مثال شرکتهای دانش بنیان نوپا می توانند از وام قرض الحسنه بسته ۱۰۰۰ فناور برای خرید تجهیزات و سرمایه در گردش استفاده نمایند. شرکتهای دانش بنیان بزرگ تر می توانند از تسهیلات بسته توانا یا جهش استفاده نمایند. در عین حال از حضور هیات های تجاری و حضور شرکتهای در نمایشگاه های داخلی و خارجی (به صورت مستقل یا در چارچوب پاویون) حمایت می نماییم که این اقدامات به توسعه بازار این شرکت ها کمک می کنند.
ایجاد صندوق تخصصی در حوزه بازی سازی در کشور
مسعود حسن لو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی هم در این جلسه اظهار داشت: اعداد و ارقامی که در دنیا در حوزه بازی مبادله می شود، نشان دهنده اهمیت این حوزه است. یکی از مباحثی که صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند به آن ورود کند، بحث تقویت سرمایه گذاری در این عرصه در قسمت های سرمایه گذاری پیش بذری (pre-Seed Funding) و سرمایه گذاری بذری (Seed Funding) است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی تصریح کرد: در حوزه اکوسیستم بازی با یک اکوسیستم فعال اقتصادی مواجه هستیم و مخاطبان اصلی این حوزه، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند. در بعضی از گزارش ها، گردش مالی حوزه بازی در کشور ۲۰ همت اعلام شده است.
حسن لو، ایجاد یک صندوق تخصصی در حوزه بازی سازی در کشور را یکی از نیازهای جدی این حوزه عنوان نمود.
فرصت های خوب سرمایه گذاری در قسمت بازی های موبایلی و کامپیوتر ای
محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری هم ضمن اشاره به این که حدود ۴۰ درصد خرید مردم در قسمت بازی های موبایلی به بازی های ایرانی اختصاص دارد که این سهم قابلیت بهبود بیشتر را دارد، تاکید کرد: فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در قسمت بازی های موبایلی و کامپیوتری در کشور وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری اضافه کرد: می توانیم رویدادهای سرمایه گذاری در بعضی استانهای دارای ظرفیت همچون استانهای البرز و خراسان رضوی برگزار نماییم.
در ابتدای این نشست، مدیران عامل شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه بازی سازی، پیشنهادها و دغدغه های همچون افزایش عرضه تسهیلات به بازی سازان، مشکل مهاجرت و دشواری نگه داشت نیروی متخصص حوزه بازی، لزوم توجه به آموزش نیروی انسانی، اهمیت تاسیس صندوق سرمایه گذاری تخصصی در حوزه بازی، مشکلات فیلترشدن گوگل پلی و دسترسی به اینترنت آزاد را مطرح نمودند.
منبع: آجاك
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره