در یك پژوهش مورد بررسی قرار گرفت
چگونه به دام فرسودگی تحصیلی نیفتیم؟
آجاک: آجاک: یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکنست در طول دوره تحصیل یک دانشجو برایش رقم بخورد، مبتلاشدن به حس ناامیدکننده فرسودگی تحصیلی است. پژوهشگران کشور برای جلوگیری از این اتفاق راهکارهایی را در قالب یک پژوهش ارایه داده اند.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در جامعه ما، دانشجویان از دو منظر شایان توجه و اهمیت بیشتری هستند. اول آن که در گستره عمر خود، پرتوان ترین و آماده ترین دوران را سپری می کنند و دوم آن که از بین جوانان به لحاظ توانمندی ذهنی و استعدادهای تحصیلی، گروهی برگزیده هستند. از همین رو انتظار می رود دانشجویان، الگوهای موفقیت در جامعه باشند. اما آنها در بعضی موارد در موقعیت های تحصیل با چالش هایی مواجه می شوند؛ چالش هایی که اگر منفی قلمداد شوند، توانمندی هایشان را کم می کنند و درصورت تکرار، پدیده ای به نام فرسودگی تحصیلی برای آنها رخ می دهد.
بگفته متخصصان، فرسودگی، حالتی از خستگی ذهنی و هیجانی است که از نشانگان مزمن مانند گرانباری نقش، فشار و محدودیت زمانی و نبود منبع های لازم برای انجام وظایف و تکلیف های محول شده نشئت می گیرد. مؤلفه های فرسودگی تحصیلی عبارتند از خستگی تحصیلی، خستگی هیجانی و بدبینی تحصیلی، و ناکارآمدی درسی. خستگی تحصیلی سبب می شود دانشجویان به لحاظ هیجانی و شناختی از محیط تحصیلی خود فاصله بگیرند و احتمالاً این، راهی برای رویارویی با فشارهای درسی است. خستگی هیجانی و بدبینی تحصیلی نیز یک سازوکار رویارویی است که سبب می شود فرد، نوعی جدایی از تحصیل و فاصله گرفتن عاطفی از تحصیل را تجربه کند.
در یک پژوهش دانشگاهی که در همین خصوص انجام شده است، محققانی از دانشگاه تبریز، پدیده فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را از بعد جامعه شناختی مورد بررسی قرار داده اند.
در این تحقیق که به روش پیمایشی انجام شده است، ۲۷۵ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز مشارکت داشته و داده های مورد نیاز پژوهش را فراهم آورده اند.
بر طبق نتایج این تحقیق می توان گفت فرسودگی تحصیلی همچون متغیرهایی است که عوامل مختلفی در ایجاد آن مؤثر هستند و در مجموع، ترکیب متغیرهای مطرح در محیط دانشگاه و عوامل اجتماعی، در شیوع فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان دارای تأثیر مستقیم اند. پس زمانی که کیفیت محیط دانشگاه و روابط آموزشی موجود در آن بهبود یابد، زمینهی رشد و پیشرفت هرچه بهتر دانشجویان فراهم خواهد شد.
در این خصوص، مجریان این تحقیق یعنی مرضیه ساعی، محقق جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز و دو همکار دیگرش می گویند: «با ایجاد فرصت های عادلانه آموزشی برای دانشجویان از طرف دانشگاه ها خصوصاً خود استادان، ایجاد فرصت اظهارنظر در مورد تصمیمات مربوط به دانشجویان و همکاری نزدیک دانشگاه با تشکل های دانشجویی و تعیین مرجع رسمی رسیدگی به شکایات دانشجویان باتوجه به اصل بی طرفی، به صورتی می توان در امتداد گسترش عدالت آموزشی و بالطبع کاهش احساس فرسودگی تحصیلی در دانشجویان قدم مثبتی برداشت».
آنها می افزایند: «همچنین با اختصاص بودجه لازم و کافی برای ارتقای امکانات و تسهیلات دانشگاهی، اتخاذ تصمیم هایی در امتداد حمایت هرچه بیشتر و بهتر از دانشجو از طرف دانشگاه، نظارت مستمر بر سطح علمی استادان شاغل در دانشگاه و همین طور نظارت دقیق و مستمر بر عملکرد کارمندان شاغل در بخش های اداری در رابطه با دانشجویان در دانشگاه می توان به ارتقای کیفیت زندگی دانشگاهی در ابعاد مختلف آن کمک کرد و باتوجه به نقش مثبت کیفیت زندگی دانشگاهی در کاهش فرسودگی تحصیلی، به تشویق دانشجویان بمنظور اجرای هرچه بهتر عملکرد تحصیلی اهتمام ورزید».
در این تحقیق همین طور اشاره شده است «نظر به اینکه قشر جوان و دانشجویان، یکی از مخاطبان اصلی رسانه های جمعی محسوب می شوند و باتوجه به نتایج این پژوهش و تحقیقات انجام شده، استفاده نادرست و بیش از اندازه از رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی، دارای نقشی مثبت در افت عملکرد تحصیلی و ایجاد فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان است.
به همین دلیل، ساعی و همکارانش پیشنهاد داده اند «لازم است در محتوای واحدهای درسی مانند مهارت های زندگی، استادان دانشگاه به لطمه های اجتماعی و فردی رسانه ها اشاره داشته باشند. همین طور برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایشگاه و دادن کتابچه و بروشور در عرصه لطمه های موجود در این زمینه به دانشجویان، از دیگر اقدامات مثبت دراین زمینه محسوب می شوند».
قابل ذکر است از یافته های تحقیقاتی فوق، مقاله ای علمی پژوهشی به رشته تحریر درآمده که در فصلنامه علمی «مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران» انتشار یافته است. این نشریه، وابسته به موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی است.
منبع: acak.ir
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره