با هدف استحكام بخشی خودرو در تصادفات، محقق شد؛
تقویت بدنه خودرو با بهره گیری از اجزاء کامپوزیتی
آجاک: پژوهشگران گروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس طی یک پروژه به تقویت بدنه خودرو با بهره گیری از اجزاء کامپوزیتی برای استواری بخشی اتومبیل در تصادفات از کناره، پرداختند.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در این پژوهش که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندس نیما زاهدان در رشته مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی) دانشگاه تربیت مدرس انجام شد، ارتقاء عملکرد تیرهای جدار نازک کلاهی شکل تحت بار خمشی با بهره گیری از تقویت کننده های داخلی فلزی و یا کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفت.
در مرحله اول، سه نمونه از تیرهای تقویت شده تمام فلزی با شکل های متفاوت سطح مقطع در بخش تقویت کننده در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شد و تحت بارگذاری خمش سه نقطه بصورت شبه استاتیک و ضربه جانبی مورد آزمایش قرار گرفتند.
این آزمون ها به کمک مدل سازی عددی در محیط نرم افزار LS-DYNA شبیه سازی شده و مطابقت داده های حاصل از شبیه سازی عددی با نتایج تجربی بررسی شده است.
بعد از صحت سنجی مدل سازی های عددی، با انجام مطالعات پارامتریک و نیز بهینه سازی های تک هدفه و چند هدفه سطح مقطع با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک، سعی شده به بهترین حالت برای تقویت سازه مذکور دست یافته شود.
همین طور با بکارگیری تیرهای ارتقاء یافته در سازه رکاب مدل عددی یک خودروی کامل و شبیه سازی برخورد از کناره، میزان بازدهی نتایج در یک سناریوی تصادف سنجیده شد. در مرحله بعد، سه نمونه از تیرهای تقویت شده به کمک کامپوزیت، با بهره بردن از تجربیات به دست آمده از عملکرد نمونه های فلزی و نیز اضافه کردن موارد جدید، در قالب سازه های مرکب فلز-کامپوزیت ساخته شد و بطور تجربی تحت بارگذاری خمشی شبه استاتیک و ضربه مورد آزمایش قرار گرفتند.
بعد از توسعه مدل سازی عددی برای شبیه سازی صحیح رفتار نمونه های مرکب، نتایج حاصل از تست نمونه های مرکب با عملکرد موارد تمام فلزی مورد مقایسه قرار گرفته و نتیجه گیری های نهایی ارائه شد.
گفتنی است این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد نیما زاهدان با راهنمایی دکتر حامد احمدی و با مشاوره دکتر غلامحسین لیاقت از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیب مدرس انجام شد.
منبع: آجاك
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره