توسط محققان كشور ارائه شد
راهكارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی
به گزارش آجاک نتایج یک پژوهش در حوزه صنایع دستی، مهم ترین موانع توسعه صادرات این صنایع را برشمرده و راهکارهای اصلی برای غلبه بر آنها را عرضه کرده است.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، صنایع دستی، تبلور عینی فرهنگ و مظاهر هنری و از نوع هنرهای کاربردی و مردمی به حساب می آیند و ازآنجاکه هر فراورده دستی، بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود است، می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و همینطور عاملی برای جذب توریستهای داخلی و خارجی محسوب شود. ایران جزو معدود کشورهایی است که از دیرباز در زمینه تولید مصنوعاتی دست ساز، سـرآمد و صـاحب شهرت بوده وتا قبل از پیدایش ماشین و دست اندازی آن بر نظام اقتصادی، همیشه از ایـن هنـر چـون عـاملی مهم و اساسی در پیکره اقتصادی خویش بهره مند شده است.
صنایع دستی ایران به لحـاظ زیبـایی و ارزش های فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنـگ غنـی ایرانـی اسـلامی و همینطور تنوع محصولات و کاربردی بودن آنها، جایگاه ویژه ای در صــنایع دســتی ملــل و اقــوام مختلــف جهــان دارد و در صورت بذل توجه کافی و رفع موانع در تولید، فروش و صادرات، از قابلیت های ویژه ای برای حضور بیشتر در توسعه اجتماعی اقتصادی کشور برخوردارست. در این راستا تکیه بر بخش تعاون و گسترش تشکل های مردمی در همه زمینه های فوق و همینطور نظم دهی به عملکرد آنها می تواند گره های زیادی را از این صنایع باز کند.
در این رابطه، یک مطالعه علمی پژوهشی توسط محققی از دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است که در آن، به واکاوی موانع ورود شرکتهای تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی پرداخته شده است.
در این پژوهش، 120 نفر از اعضای فعال در شرکتهای تعاونی صنایع دستی استان فارس و همینطور کارشناسان و صاحب نظران که در زمینه مبحث مورد مطالعه دارای تخصص هستند، مشارکت داشته اند. این افراد اطلاعات مورد نیاز پژوهشگر فوق را از راه پرسشنامه در اختیار او قرار داده اند.
نتایج اولویت بندی مهم ترین راهکارهای ورود شرکتهای تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی نشان داد که سه راهکار زیر را در این خصوص می توان بعنوان کلیدی ترین راهکارها برگزید: 1) برقراری ارتباط با واسطه های مطمئن جهت مقابله با تحریم ها جهت صادرات صنایع دستی از راه شرکتهای تعاونی، 2) در نظر گرفتن شیوه های جایگزین برای صادرات مستقیم صنایع دستی بخصوص از راه توسعه گردشگری در سطوح مختلف و 3) تهیه و صدور صنایع دستی با کیفیت بالا و ممانعت از صدور کالای با کیفیت پایین.
علی شمس الدینی، دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی آمایش سرزمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت دراین باره می گوید: «نتایج پژوهش نشان داد موانع شناسایی شده اثر بازدارنده ای قابل توجهی را در مقابل ورود شرکتهای تعاونی صنایع دستی استان فارس به بازارهای جهانی ایفا می نمایند که این امر شناسایی این موانع را ضروری و توجیه پذیری می نماید».
به قول این محقق، «بر این اساس مهم ترین موانع ورود شرکتهای تعاونی صنایع دستی استان فارس به بازارهای جهانی، شامل محدودیت های ناشی از تحریم، سیاست های بازاریابی ـ حمایتی ضعیف و مقطعی، ضعف تکنولوژی و بنیان های صادرات، ضعف عوامل مدیریتی ـ نهادی محلی و فرامحلی و ضعف بنیان اقتصادی تولیدکنندگان هستند که روی هم رفته، بعنوان موانع کلیدی ورود شرکتهای تعاونی صنایع دستی به بازارهای جهانی به شمار می آیند».
این یافته ها که در فصل نامه «راهبرد توسعه» وابسته به مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه انتشار یافته اند گویای آن می باشد که در صورت توجه کافی، توسط مسؤلان امر می توانند با گسترش صادرات محصولات صنایع دستی در کشور، نقش مهمی را در توسعه هر چه بیشتر مناطق مختلف شهری و وروستایی کشور فراهم نمایند.
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره