آجاک - acak آینده پژوهی
با تلاش دانش بنیان ها محقق شد؛

شناسایی ناهنجاری های قامتی و اختلالات حرکتی با هوش مصنوعی ایرانی

شناسایی ناهنجاری های قامتی و اختلالات حرکتی با هوش مصنوعی ایرانی

آجاک: متخصصان یک شرکت دانش بنیان با بهره بردن از فناوری هوش مصنوعی موفق به تولید دستگاه تحلیل ساختار قامتی شدند که به متخصصان کمک می نماید، تصمیمات بهتری در حوزه درمان و اصلاح حرکات بیماران بگیرند.



به گزارش آجاک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مجتبی گوهری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، «ساختار قامتی» را یکی از با اهمیت ترین موضوعات در سلامت و ورزش خواند و اظهار داشت: ناهنجاری های ساختار قامتی علاوه بر این که سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بر عملکرد ورزشی وی نیز تاثیر می گذارد. وجود ناهنجاری ها در ساختار اسکلتی بدن سبب بروز بیماریها و جلوگیری از زندگی سالم می شود.
به گفته وی، دستگاه تحلیل ساختار قامتی جهت سنجش و ارزیابی انحرافات اسکلتی بدن همچون شانه ها، گردن، لوردوز و انحرافات پا و … تولید شده است.
وی افزود: به کمک این دستگاه می توان با تشخیص بموقع درمان را تجویز کرد. تحلیل بوسیله مشخص کردن جایگاه های مفاصل و ارزیابی کامپیوتری به روش فوتوگرامتری انجام می گیرد.
گوهری، تکنولوژی تصویربرداری، تحلیل داده ها، گزارش دهی و تمرینات اصلاحی را چهار عملکرد منحصر به فرد این دستگاه دانش بنیان برشمرد و اظهار داشت: این دستگاه از تکنولوژی های پیشرفته تصویربرداری استفاده می نماید تا تصاویر دقیقی از وضعیت قامتی فرد تهیه نماید و می تواند داده های جمع آوری شده را تحلیل کرده و اطلاعاتی درباره ی زوایا، انحناها و تقارن بدن ارائه دهد؛ این داده ها به متخصصان کمک می نماید تا نقاط ضعف و ناهنجاری ها را شناسایی کنند.
وی اضافه کرد: دستگاه تحلیل ساختار قامتی به طور معمول قابلیت تولید گزارش های جامع و بصری بصورت کمی و کیفی را دارد که می تواند به پزشکان و بیماران در درک وضعیت فعلی و نیاز به درمان کمک نماید.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به خاصیت تمرینات اصلاحی دستگاه تحلیل ساختار قامتی (پاسچر) اشاره و اشاره کرد: این دستگاه به متخصصان کمک می نماید تا ناهنجاری های قامتی را شناسایی کرده و برمبنای آن، تمرینات و حرکات اصلاحی مناسبی را طراحی نمایند.
گوهری، همین طور به تعدادی از سفارش های تمرینی و حرکات اصلاحی که می توانند برمبنای تحلیل های به دست آمده از این دستگاه ارائه شوند، اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به این که تمرینات تقویتی به تقویت عضلات خاصی که ممکنست ضعیف شده باشند و موجب ناهنجاری های قامتی شوند، کمک می کنند. تمرینات تقویت عضلات مرکزی (Core Strengthening) و تقویت عضلات پشت و شانه از خاصیت های دیگر این دستگاه است.
وی افزود: این دستگاه تنها دستگاه تحلیل ناهنجاری های قامتی با امکان سنجش ناهنجاری های قامتی با بهره بردن از فناوری هوش مصنوعی است.
به گفته وی، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری و کاهش تنش در عضلات، حرکات اصلاحی بمنظور اصلاح ناهنجاری های خاص قامت و طراحی تمرینات تعادلی به بهبود تعادل و ثبات بدن کمک می کنند.
گوهری به کاربردهای دستگاه تحلیل ساختار قامتی اشاره نمود و اضافه کرد: مضاف بر تشخیص ناهنجاری ها و برنامه ریزی درمان از کارکردهای این دستگاه است و با داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت قامت، متخصصان می توانند برنامه های درمانی و حرکتی مناسب تری برای بیماران طراحی نمایند.
وی افزود: پیگیری پیشرفت و آموزش و آگاهی از دیگر کارکردهای این دستگاه است. با بهره گیری از این دستگاه، متخصصان می توانند پیشرفت درمان بیمار را بررسی نموده و تغییرات در وضعیت قامتی را مستند کنند. همین طور این دستگاه می تواند به عنوان وسیله ای آموزشی برای بیماران و دانشجویان پزشکی استفاده گردد تا درک بهتری از ساختار بدن و ناهنجاری های آن پیدا کنند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درپایان، ضمن اشاره به صادرات محصول یاد شده به کشور امارات، اظهار داشت: قیمت تمام شده دستگاه تحلیل ساختار قامتی یا پاسچر در مقایسه با نمونه خارجی محصول، تقریباً یک دهم است.


منبع:

1403/07/10
13:56:08
0.0 /5
168
تگها: پزشكی , تقویت , تكنولوژی , دستگاه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی