آجاک - acak آینده پژوهی
مروری بر نتایج یك پژوهش؛

روانشناسی چگونه به كمك حل بحران كووید-19 می آید؟

روانشناسی چگونه به كمك حل بحران كووید-19 می آید؟

به گزارش آجاك محققان در پژوهشی راهكارهایی برای عرضه مداخلات روانشناختی در دوران شیوع كووید-۱۹ عرضه كرده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، مطالعات نشان داده اند به خاطر شیوع کووید-۱۹، برخی خانواده ها امکان دارد منبع درآمد خویش را از دست بدهند و دانشجویان به خاطر پرداخت هزینه شهریه شان گرفتار اضطراب شوند. ازاین رو علاوه بر تاثیری که این همه گیری در اقتصاد کشور دارد، مشکلاتی در ارتباط با سلامت جسمانی و روانی در سطح ملی بوجود می آورد. پژوهشگران در مطالعه ای مروری چگونگی عرضه مداخلات روانشناختی در کووید-۱۹ را بررسی نموده اند.
در این پژوهش آمده است: «این مقاله به روش مقالات مروری روایتی از تاریخ یک ژانویه تا یک آوریل ۲۰۲۰ با جستجوی کلید واژگانی همچون: بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹، کادر پزشکی و پرستاری، مداخله در بحران، انتشار کرونا ویروس جدید، کووید-۱۹، شیوع بیماری واگیر، خدمات در بحران، مکانیسم های دفاعی، شخصیت و بحران در سایت های معتبر پابمد، ساینس دایرکت، اسکوپوس، گوگل اسکالر، پروکوئست و همینطور معروف ترین پایگاه های داده های داخلی یعنی پایگاه جهاد دانشگاهی، ایرانمدکس، مگیران و به دو زبان انگلیسی فارسی انجام شد.»
به قول نویسندگان این مقاله، طی این تحقیق، بعضی از مقالات که به صورت آنلاین توسط کمیسیون بهداشت ملی چین، مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها و سازمان جهانی بهداشت انتشار یافته است، هم مورد جست وجو قرار گرفت. از مجموع ۲۰۰ مقاله ای که در زمینه مداخلات روان شناختی در بحران، به صورت کلی و مداخلات روانشناختی در کرونا به صورت اختصاصی صورت گرفت، تعداد ۳۵ مقاله واجد این شرایط برای تحقیق استفاده شد.
در این مقاله آمده است: «یافته های این پژوهش نشان داد عرضه خدمات روانشناختی مناسب پیوسته حتی برای کسانی که مشکلات روان شناختی خفیف یا زیرآستانه ای دارند، در طول پاندمی ها جهت به حداقل رساندن احتمال تشدید مشکلات لازم است.»
نویسندگان این مقاله در بخش دیگری از این پژوهش، سطوح مداخلات روانشناختی در شرایط بحران کنونی را به شکل زیر دسته بندی کرده اند:
۱- روانپزشکان و روانشناسان می توانند با تشخیص صحیح و تشکیل پرونده بر مبنای شدت مشکلات روانشناختی برای کسانی که در معرض بحران قرار دارند و تفکیک آنها در گروه بندی های مختلف به مسئولین در جهت رساندن کمک های مالی و یا هرگونه حمایت های درمانی به اقشار بیشتر صدمه پذیر که در این شرایط عملکرد آنها امکان دارد کاملا مختل شود، نقش سازنده ای داشته باشند.
۲- به افراد دارای علایم زیر آستانه ای یا خفیف که اکثریت مردم را می سازند می توان با تهیه بروشورها و فعال کردن خطوط تلفن یا اینترنت در صورت نیاز و همینطور آموزش هایی که رسانه های عمومی عرضه می کنند، سطح مشکل را تا حد زیادی پایین آورد. جهت عرضه خدمات به این دسته از مراجعان که از سلامت روانی خوبی برخوردار می باشند و صرفاً احتیاج به راهنمایی دارند می توان از مشاوران و روانشناسانی که در این خصوص آموزش های مربوطه را دریافت کرده اند، بهره برد.
۳- برای کادر درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند، می توان در محل بیمارستان و به صورت چهره به چهره و با رعایت کلیه نکات بهداشتی و در صورت عدم ابتلای روان درمانگر و مراجع به عرضه خدمات روان درمانی پرداخت.
۴- برای افرادی که مبتلا به اختلالات شدید شده اند، نیاز است از روان درمانگران حرفه ای که دوره های تخصصی در زمینه اختلالات روان را طی کرده اند، بهره برد.
۵- بروشورهای آموزشی و محتوای تولید شده جهت کاهش اضطراب و استرس در شرایط اپیدمی کرونا باید متناسب با مخاطبان آن تهیه شده باشد.
۶- لازم است که در کشور ما کمیته های تخصصی که صد البته متشکل از افراد صاحب نظر در حوزه مدیریت روانشناختی بحران باشند تشکیل شوند و ما بقی کارشناسان زیر نظر این کمیته فعالیت کنند تا از تشتت آراء و پراکنده کاری ها که نه تنها نتیجه بخش نیستند، بلکه به شدت مردم را سردرگم می کنند، جلوگیری به عمل آید.
۷- خیلی از بحران های روانشناختی و اضطراب بوجود آمده در شرایط اپیدمی مربوط به مشکلات مالی و اقتصادی می باشد که خیلی از افراد در حین چنین بحران هایی با آن مواجه می شوند و اساسا جنبه درون روانی ندارد. چنین اشخاصی در صورت زنگ زدن به مشاور و بیان مشکلات خود نه تنها کمکی دریافت نمی کنند، بلکه حتی امکان دارد بیشتر احساس سرخوردگی و ناامیدی کنند. پیشنهاد می شود در صورت امکان کمیته ای جهت رفع مشکلات مشاغل در معرض خطر و راه اندازی خطوط تلفنی جهت عرضه خدمات به این افراد تشکیل گردد.
این پژوهش توسط محسن احمدی طهور سلطانی، دانشیار دانشگاه بقیة الله، شکوفه طاهرآبادی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، امیرمحسن راه نجات، ارسیا تقوا و وحید دنیوی، استادیاران دانشگاه علوم پزشکی آجا و هاله شاهد حق قدم، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین تهیه شده است و مقاله آن در نخستین شمارهی بیست ودومین سال فصلنامه علمی پژوهشی ابن سینا انتشار یافته است.



1399/03/23
20:07:20
5.0 /5
1893
تگها: آنلاین , اینترنت , پزشكی , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی