در گفت وگو با آجاك اعلام شد
چالش های استفاده از یافته های پژوهش های علوم انسانی
به گزارش آجاک، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه باید به تنوع طیف پژوهشگران علوم انسانی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: چون ما می خواهیم همه پژوهشگران را با یک چشم ببینیم و با یک متر و یک معیار آنها را بسنجیم، امکان دارد که نتایج اشتباه بگیریم و سیاستگذاری هایی نماییم که منجر به ضعف در بعضی حوزه ها شود.
دکتر سید سروش قاضی نوری در گفتگو با ایسنا، در رابطه با چرایی استفاده نکردن از یافته های پژوهشگران علوم انسانی در تصمیم گیری ها، توضیح داد: به نظر من، باید کمی با دقت بالاتری به این مورد نگاه کرد. من خیلی معتقد نیستم که از یافته های علوم انسانی استفاده نمی گردد. چون کاربردهای علوم انسانی در زندگی افراد خیلی متفاوت و متنوع است و بسیاری اوقات متوجه نمی شویم که از دستاوردهای دانشمندان علوم انسانی درحال استفاده هستیم.
وی مبحث مهم دیگر را تنوع طیف پژوهشگران علوم انسانی عنوان نمود و اظهار داشت: منظور ما از پژوهشگر علوم انسانی چیست؟ ما طبقه ای از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را داریم که قسمت عمده ای از پژوهش های علوم انسانی توسط این دانشجویان، به انجام می رسد. در مورد این پژوهشگران، بیشتر بحث آموزشی مد نظر مقرر است و ما نباید انتظار داشته باشیم که یک دانشجوی فوق لیسانس در پایان نامه خود کار بدیعی انجام دهد. استثنا امکان دارد وجود داشته باشد، ولی انتظار ما باید در این حد تنظیم شود که یک دانشجوی فوق لیسانس، تمرینی از تحقیق انجام می دهد.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با اشاره به اینکه در این بخش، یک کژفهمی وجود دارد، اظهار داشت: کژفهمی اینست که انتظار داریم که در همان لحظه، تحقیق دانشجو اثری بگذارد یا محصولی داشته باشد! در صورتیکه ما درحال تربیت نیرویی در دانشگاه هستیم که آن نیرو خودش ارزش اصلی است که خلق کرده ایم. بنابراین باید حواسمان باشد که انتظارمان را تفکیک نماییم که کجا درحال تمرین پژوهش هستیم و کجا کار متمرکز انجام می دهیم.
قاضی نوری با اشاره به اینکه باید بین اساتید هیئت علمی هم این تفکیک را قائل شد، توضیح داد: افرادی که در دانشگاه ها کار می کنند، عمده تمرکزشان بر روی تربیت دانشجو است و در فرایند آموزش تحقیق به دانشجویان هم تحقیقاتی به انجام می رسد که امکان دارد خروجی آنها منتشر شود.
وی اشاره کرد: این افراد با پژوهشگرانی که به صورت خاص در پژوهشگاه ها به صورت متمرکز به حل مسائل خاصی توجه دارند و پژوهش می کنند، متفاوت هستند. بنابراین؛ طبیعتاً انتظارات ما باید از این دو گروه متفاوت باشد و نباید از همه یک انتظار داشت و همه را با یک متر و سنجه بسنجیم. در صورتیکه انتظار یکسان داشته باشیم، حاصل آن هیچ چیزی نخواهد بود؛ جز اینکه ناراضی باشیم.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اینکه به این تفکیک باید در حوزه های تحقیقاتی هم توجه داشت، اظهار داشت: باید انتظارات ما از افرادی که در حوزه های بنیادی تر کار می کنند هم متفاوت باشد. مواردی مانند گسترش مرزهای دانش، نظریه های جدید، تالیف کتب درسی و... را امکان دارد بر مبنای کاربرد فوری آنها نتوان قضاوت کرد.
وی افزود: چون نظریات جدید امکان دارد سال ها بعد، حتی ۵۰ سال بعد مورد توجه قرار بگیرند و این در حالیست که در علوم مهندسی اگر یک تحقیق در پنج سال اول مورد توجه قرار نگیرد، دیگر امید زیادی به اینکه مورد توجه قرار بگیرد، نیست. چون باید در همان سال ها در لبه دانش مورد توجه واقع شود، ولی در علوم انسانی به این صورت نیست. بنا بر این باید موضوعات را از هم تفکیک نماییم.
قاضی نوری به دانشمندان حوزه سیاست پژوهی که در حل مسائل کشور پژوهش می کنند، اشاره نمود و اظهار داشت: این پژوهشگران در مرز رشته های مختلف هستند. اینها باید مساله حل کنند و روی مسائل خاص فکر کنند و روی مسائل کشور و جامعه از پیش تحقیق کرده باشند تا آن زمان که کشور به آنها احتیاج دارد، بتوانند راهنمایی درست عرضه کنند. ازاین رو از این گروه هم انتظارات متفاوت می باشد.
وی با انتقاد از یکسان نگری، اشاره کرد: چون ما می خواهیم همه پژوهشگران را با یک چشم ببینیم و با یک متر و یک معیار آنها را بسنجیم، امکان دارد که نتایج اشتباه بگیریم و سیاستگذاری هایی نماییم که منجر به ضعف در بعضی حوزه ها شود.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در پاسخ به اینکه آیا سیاست گذاران و مسئولین از یافته های پژوهش های انجام شده در این مرکز تحقیقات استفاده می نمایند یا خیر، اظهار داشت: پژوهش هایی که ما سفارش می دهیم، یا نیاز امروز کشور است یا اینکه پیشبینی می نماییم این مساله ظرف چند ماه و چند سال آینده مشکل کشور باشد. ازاین رو امکان دارد پژوهشگران ما پروژه هایی با اهداف بلندمدت یا در لبه دانش برای نوشتن مقاله های بین المللی تعریف کنند؛ ولی اولویت ما به واسطه ماموریتی که بعنوان یک اتاق فکر و شبکه سیاست پژوهی داریم، اینست که تحقیقی تعریف نماییم که دقیقا به مسائل امروز می پردازد.
وی افزود: امکان دارد بدانیم، یک مبحث در آینده تبدیل به مساله می شود، متاسفانه بعضاً در کشور صبر می نماییم، یک مشکل حاد و برجسته شود و همه در مورد آن صحبت کنند، آن زمان به آن می پردازیم. این روندها قابل دیدن است و ما از قبل می دانیم که به چه سمتی می رویم و چه مشکلاتی پیش خواهد آمد و چه مسائلی برجسته خواهد شد، بنابراین عمده تحقیقات ما ناظر به یک مساله خاص کشور در عرصه علم، فناوری و نوآوری است، مگر اینکه مباحثی در لبه دانش وجود داشته باشد که دانشمندانی که در مجموعه ما کار می کنند، هم زمان با پرداختن به مسائل روز، به خاطر علایق و چشم اندازشان در حوزه های بنیادی تر کار بکنند.
قاضی نوری با اشاره به اینکه کار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، متمرکز به مسائل نظام علم و فناوری و نوآوری است و کمتر مؤسسه ای به این مسائل می پردازد، اظهار داشت: برای مثال ما از دو سال پیش مطالعه روی برنامه هفتم توسعه را شروع کردیم و امروز دستاوردهای آن درحال استفاده است. همینطور در بحث تأمین مالی نظام آموزش عالی ما به صورت مستمر کار می نماییم و این مورد همیشه مساله نظام علم و فناوری و نوآوری کشور است. همینطور در مباحث آینده پژوهی کار می نماییم و خروجی آنها خیلی زود به مساله روز تبدیل می شود.
منبع: acak.ir
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره