وزیر علوم تاكید كرد
بروندادهای پژوهشی باید به صورت راهکار علمی به سیاست گذاران عرضه شود
به گزارش آجاک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر این که پژوهشها باید نتیجه بخش باشد، اظهار داشت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل عرضه به شکل قانون، آئین نامه یا حداقل بندی از یک آئین نامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه عرضه می شود.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل عصر امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ضمن اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف در جامعه، اظهار داشت: از نتایج و یافته های پژوهشی باید برای تصمیم سازی های نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده گردد. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژه های کلان ملی، صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را هم تأسیس کردیم.
وزیر علوم ضمن اشاره به این که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور نقش بسزایی در انجام پژوهش های کلان در حوزه آموزش عالی دارد، اظهار داشت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورایعالی عتف پژوهش های تقاضامحور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند، نصیب هر کارمند این موسسه کند.
وی اضافه کرد: باید برنامه های جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آنرا به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خویش را خوبی ایفا کند.
دکتر زلفی گل اظهار داشت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل عرضه به شکل قانون، آئین نامه یا حداقل بندی از یک آئین نامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه عرضه می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر این که پژوهشها باید نتیجه بخش باشد، اظهار نمود: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک این که باعث شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهم ترین برونداد پژوهشها باشد.
وی ضمن اشاره به این که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند، اظهار داشت: یکی از مهم ترین پروژه ها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این عرصه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آنرا عرضه نماید.
تغییر اقلیم در آموزش عالی را مدیریت کنیم
دکتر زلفی گل در ادامه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است، اظهار داشت: باید راه های مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از راه علم به دست آید.
وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقه مندی به تحصیل در رشته های مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و اظهار داشت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهش هایی که انجام می شود، ببینیم چطور می توانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن نماییم.
دکتر زلفی گل ضمن پشتیبانی از ایده "از ما" که توسط رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد، ابراز امیدواری کرد که به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهش های صورت گرفته در این موسسه در جهت اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده، بتوان از نتایج پژوهش های این موسسه بهره برد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در انتها ضمن اشاره به این که پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، اظهار داشت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهشها به دست آورد.
تأکید بر افکارسنجی در آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی هم در این جلسه در مورد وظایف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اظهار نمود: چشم انداز تولید علم از زبان مقام معظم رهبری تحول بشر است.
وی اظهار داشت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با نیم قرن سابقه کانون تفکر در حوزه آموزش عالی شناخته می شود.
وی اضافه کرد: این موسسه شامل گروههای مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریه پردازی در آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی و بررسی های نیروی انسانی، برنامه ریزی آموزش عالی، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی و پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات است.
وی ضمن اشاره به برنامه تحولی موسسه، اضافه کرد: هم راستایی با اسناد بالادستی و گام دوم انقلاب، تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی و واحد سنجش نگرش دانشگاهیان، راهکارهای ما برای تحول در موسسه و نظام آموزش عالی است.
دکتر طاهری نیا اظهار داشت: آماده هستیم مدیریت دانش سازمانی و پایش سازمان ها را با برنامه های مصوب آنها بر عهده بگیریم و سنجش نگرش دانشگاهیان را با عنوان افکارسنجی که بسیار حائز اهمیت می باشد، انجام دهیم.
وی ضمن اشاره به ارجاع مسائل نظام آموزش عالی به موسسه، اظهار داشت: ما آماده هستیم تعامل با ستاد وزارت علوم و دانشگاهیان را تقویت نماییم.
دکتر طاهری نیا اظهار داشت: دانشگاه پژوهی را بعنوان یک پروژه کلان ملی، اجرایی خواهیم کرد به صورتی که دامنه اثربخشی آموزش عالی در منطقه محسوس باشد.
وی همینطور با تکیه بر سه وجه مسئولیت پذیری، تضمین کیفیت و دانشگاه پژوهی، اظهار داشت: در صدد هستیم جایزه ملی در این سه زمینه تعریف نماییم تا به موسساتی که در این حوزه ها عملکرد مطلوبی داشته باشند، اعطا شود.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طرح " از ما" را بعنوان یک طرح تحقیقاتی تبیین و شرح داد که مورد توجه و حمایت وزیر علوم قرار گرفت.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم ضمن بازدید از بخش های مختلف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از ۶ طرح تحقیقاتی این موسسه هم رونمایی نمود.
منبع: آجاك
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره