آجاک - acak آینده پژوهی
مدیركل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ:

تعصب به پژوهش تئاتر دارم اما دست مان از حیث بودجه بسته است

تعصب به پژوهش تئاتر دارم اما دست مان از حیث بودجه بسته است

به گزارش آجاك مدیركل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنكه به بخش پژوهش در عرصه هنر و بخصوص هنر تئاتر تعصب ویژه دارم، اظهار داشت: با وجود محدودیت های مالی و مشكل بودجه در خیلی از شرایط امكان تحقق خواسته هایمان در این حوزه به شكل مطلوب میسر نمی گردد.



مراسم رونمایی از جلد نخست مجموعه كتاب ماندگاران صحنه با نام بهروز غریب پور و دیگر آثار دفتر انتشارات و پژوهش های اداره كل هنرهای نمایشی و همینطور رونمایی از سامانه اینترنتی فروش و آرشیو تولیدات دفتر پژوهش و انتشارات نمایش عصر شنبه با حضور مهرداد رایانی مخصوص مدیر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر بخش بین الملل و مدیر پنجمین بازار بین المللی تئاتر ایران در سی وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و شهرام كرمی مدیركل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار گردید.

تلاش برای برگزاری ۵۲ هفته جلسه نمایشنامه خوانی

مهرداد رایانی مخصوص در ابتدای این نشست با اشاره به حضور ۱۰ ماهه خود در دفتر انتشارات و پژوهش های نمایش اداره كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر و تشكر از همكاری و تعامل تمامی دوستان، اساتید و پژوهشگرانی كه طی این مدت یاریگر او بودند اظهار داشت: در این ۱۰ ماه آقای نصرالله قادری، ۹ شماره مجله نمایش را منتشر نمودند و آقای دكتر مختاباد مدیریت انتشار دفتر تئاتر را در سال ۹۸ برعهده داشتند.

وی اضافه كرد: همینطور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، شش كتاب در حوزه نمایش های ایرانی و دو كتاب با محوریت نگاه پژوهشی در عرصه تئاتر ملی را منتشر كردیم. مجموعه قلم روشن در چهار مجلد به قلم آقای كامران شهلایی به زیور طبع آراسته شد و در شكل برگزاری نشست های پژوهشی تا به امروز هفت جلسه از سلسله نشست های سه شنبه های تئاتر را برگزار كردیم.

مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: همینطور پنج عنوان كتاب از تازه ترین آثار انتشار یافته این دفتر را امروز به بهانه برگزاری سی وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رونمایی خواهیم كرد و طی یكی، دو روز آینده تا قبل از اختتامیه دو كتاب دیگر هم منتشر خواهد شد.

به گفته مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر؛ طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر است ۵۲ هفته جلسات نمایشنامه خوانی را با حضور تهیه كنندگان، كارگردانان و نمایشنامه نویسان برگزار نماییم و امیدواریم كه بزودی شاهد ادامه سلسله جلسات پژوهشی خود در جهت صدمه شناسی بدنه تئاتر ایران باشیم.

كتاب مجموعه ماندگاران صحنه ویژه بهروزه غریب پور؛ كتاب مدیریت تئاتر نوشته آنتونی راین با ترجمه حسین ملكی؛ كتاب دنیای ماسك به قلم كیقباد یزدانی؛ نمایشنامه دانینگ از مازیار موسی پور و نمایشنامه آلاله ها از فرزانه فتاحی؛ پنج كتابی هستند كه امروز در این مراسم رونمایی خواهند شد.

بسیاری از ایده های رایانی مخصوص اجرا نشده است

در ادامه نشست شهرام كرمی ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم با تاكید بر آنكه خیلی از ایده های آقای رایانی در دفتر انتشارات و پژوهش اجرا نشده است یادآوری شد: به بخش پژوهش در عرصه هنر و بخصوص هنر تئاتر تعصب ویژه دارم؛ اما با وجود محدودیت های مالی و مشكل بودجه در خیلی از شرایط مانع اجرای ایده های آقای رایایانی شدم.

بزرگ ترین مشكل ما در عرصه اداره و برنامه ریزی امور نمایش بخصوص در شكل زیر ساختی در چارچوب فعالیت انتشارات و كار پژوهشی به مسئله بودجه بازمی گردد؛ چونكه در نگاه كلان سال جاری تنها ۳۵ درصد از بودجه اختصاص یافته به عرصه هنرهای نمایشی از آغاز سال تا به این لحظه تأمین شده است.

بهروز غریب پور بدون شك استاد صحنه است

كرمی در ادامه با اشاره به كتاب مجموعه ماندگاران صحنه كه اولین مجلد از این مجموعه به بهروزه غریب پور كارگردان و سرپرست گروه اپرای عروسكی آران اختصاص داده شده اشاره نمود و اظهار داشت: جلد نخست این كتاب بازتاب دهنده شرح زندگی؛ آثار؛ خاطرات و تجربیات یكی از اساتید بزرگ صحنه تئاتر در ایران است.

وی ادامه داد در این كتاب سعی كردیم تا بخشی از كشف اثر هنری را كه در جریان تولید و تجربه دهه ها فعالیت گروه تئاتر عروسكی آران امروز بعنوان خاطرات و تجربیات ارزشمند بهروزه غریب پور شناخته می شود را با نگاه پژوهشی به مخاطبان عرضه نماییم.

منشور فعالیتهای هنری غریب پور منبعی پرارزش برای اهالی تئاتر است

به گفته كرمی؛ در تمامی دنیا برای نویسندگان و هنرمندان مرجعی وجود دارد كه به واسطه آن آثار مرجع، مخاطبان؛ علاقمندان؛ پژوهشگران و دانشجویان می توانند با زوایای فردی، شخصی و خصوصیت های تكنیكی و هنری هنرمندان نامدار عرصه تئاتر آشنا گردند.

مدیركل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: بهروز غریب پور یكی از چهره های منشوروار عرصه فرهنگ و هنر كشورمان است. او علاوه بر كارگردانی تئاتر، سابقه تولید فیلم را دارد. در حوزه معماری فعالیت نموده و در كوله بار تجربیاتش افتتاح و ساخت بزرگترین فرهنگسرای تهران به نام فرهنگ سرای بهمن به چشم می خورد. بدون شك آشنایی با تمامی زوایا، نگرش ها و رویكرد حرفه ای این استاد صحنه می تواند منابع ارزشمندی را در شكل كار پژوهشی و آموزشی را در اختیار علاقه مندان حوزه هنرهای نمایشی قرار دهد.

سخنرانی جلوی شاه را نپذیرفتم!
بهروز غریب پور بعنوان سخنران بعدی این نشست صحبت های خویش را با بیان خاطره ای شروع كرد و اظهار داشت: شاگرد اول دانشگاه بودم و باید طبق سنتی جلوی شاه سخنرانی می كردم؛ اما نپذیرفتم و رئیس دانشگاه از من خواست تا سخنرانی كنم تا در كمتر از دو هفته عازم آمریكا شوم. بازیگر بودم و با تكنیك های بازیگری گفتم جلوی شاه تپق خواهم زد.
وی با اشاره به آنكه رئیس دانشگاه اما از من خواست تا حرف او را بپذیرم و درنهایت نپذیرفتم و به سربازی رفتم افزود: نكته جالب آنكه سربازی من هم خود یك ماجرای دراماتیك است. طی دو سال سربازی در بدترین دوران ارتش شاهنشاهی به خدمت پرداختم. 23 دوره نظامی سخت داشتم و درنهایت با آغاز جنگ تحمیلی بعنوان سردسته گردان زرهی وارد خاك عراق شدم.
عریب پور خاطرنشان كرد: در همان ایام و در ایام جنگ ایران و عراق هم زوربای یونانی می خواندم. دوستان و همسنگرانم به من گفته اند كه بازگرد و تو اشتباه اینجا آمدی!
دشمن زیاد دارم
سرپرست گروه تئاتر عروسكی آران با بیان آنكه من دشمن زیاد دارم اما خودم آنها را انتخاب نكردم اظهار داشت: شیوه كار من این دشمن ها را ساخته است؛ چون كه سر نترس دارم و همواره برای بهترین انتخاب تجربیات گوناگونی را از سر می گذراندم.
یك بهمن برای من كافی ست
كارگردان اپرای عروسكی عاشورا اظهار داشت: هرچند كه امروز باید بگویم شرمنده همسر و فرزند دوم خودم هستم كه هنگام به دنیا آمدنش در در سال های ساخت فرهنگسرا در فرهنگسرای بهمن بودم. من از همسرم خواستم اسم پسرمان را بهمن بگذارد و همسرم گفت؛ یك بهمن برای ما كافی است! می خواستم پدر خوبی باشم و نمی شد.
دونده راه های ناهموار هستم
غریب پور در ادامه به دوران موشك باران تهران در روزهای جنگ تحمیلی اشاره نمود و اظهار داشت: در آن زمان در ساختمانی بودم كه همه كوچ كرده بودند و من و خانواده ام درحال ساخت فیلمی در تهران بودیم.
وی اضافه كرد: در جلسه ای بعد از گذشت 10 سال از انقلاب، یك مصری گفت همه این آثار متعلق به دوران فرح پهلوی است و من از تئاتر پس از انقلاب صحبت كردم. دورانی كه به من فرصت داد تا بار دیگر از حوزه های سخت اما شیرین كار بگویم... هر چند در آن ایام هم بودند افرادی كه می گفتند غریب پور دغدغه هنر ندارد و دنبال كار وكالت است و در كردستان مستقر است.
غریب پور صحبت های خویش را این گونه به پایان برد كه فیلمنامه دونده كه امیر نادری آن را ساخت برای خودم نوشتم چونكه من دونده راه های ناهموار هستم.
سی وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در یك نگاه

سی وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن شروع شده و شامگاه ۲۱ بهمن به كار خود آخر خواهد داد. فراخوان این دوره از جشنواره تیرماه سالجاری منتشر گردید كه در متن آن آثار را در بخش های صحنه ای، نمایش های خیابانی، دیگرگونه های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه و نمایشگاه عكس و پوستر تئاتر، كارگاه ها و نشست های تخصصی و بخش بعلاوه فجر به صورت رقابتی و غیررقابتی به صورت تفكیك شده پذیرفت.
بر همین مبنا آثار پذیرفته شده در بخش پوستر و عكس تئاتر در نمایشگاه لحظه قطعی از ۵ تا ۱۵ بهمن سالجاری در خانه هنرمندان ایران برپا و ۵۹ عكس از ۴۹ عكاس و ۶۰ پوستر از ۳۵ طراح به معرض نمایش گذاشته شده است.
پس از حواشی انصراف ها هم از ۳۰ اثر بخش رقابتی ۲۲ نمایش و از ۲۷ اثر بخش غیررقابتی ۱۵ اجرا در جشنواره حضور دارند. همینطور از هفت اثر بخش بین الملل شش اثر اجرا خواهند كرد.
در این میان دو اثر سردار پرچم دار و #همه همدردیم به بخش های نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی و در بخش رادیو نمایش هم یك اثر با عنوان سردار عشق به ۱۰ نمایش قبلی اضافه شده است كه این سه نمایش جدید به گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و جانباختگان سانحه هوایی (سقوط هواپیمای ایران- اوكراین) اختصاص دارد.


1398/11/19
19:41:31
5.0 /5
3614
تگها: آینده , اینترنت , پژوهش , تجربه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی