آجاک - acak آینده پژوهی
در گفت وگوی وزیر علوم با آجاك مطرح شد

پاسخ به نگرانی ها در مورد علوم انسانی اسلامی

پاسخ به نگرانی ها در مورد علوم انسانی اسلامی

به گزارش آجاک وزیر علوم درباره منظور از عبارت علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: منظور از اسلامی شدن علوم انسانی این است که ما باید قسمتی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیست بوم خاص است را بومی خودمان نماییم.



دکتر محمدعلی زلفی گل در گفتگو با ایسنا، درباب نگرانی های برخی اساتید در مورد اسلامی شدن علوم انسانی، اظهار داشت: ممکنست قسمتی از علوم انسانی که در دنیا مد نظر است، در رابطه با فرهنگ آن جوامع باشد. منظور از علوم انسانی اسلامی این است که قسمتی از علوم انسانی که برای یک فرهنگ و زیست بوم خاص است را باید بومی خودمان نماییم.

وی افزود: این حرف غیر منطقی نیست؛ چونکه ممکنست در زمینه علوم انسانی، انجام یک اقدامی در یک زیست بوم عرف و فاقد هرگونه مشکلی باشد، ولی همان اقدام، با فرهنگ ما هم خوانی نداشته باشد. ما باید قسمت های علمی خاص آن حوزه را با تعریف بومی در جامعه خودمان به کار بگیریم.

وزیر علوم با بیان این مساله که مهم این است که علم دست چه کسی باشد، اظهار داشت: علم اگر به دست یک نفر با نگاه اسلامی باشد، می تواند آنرا با نوع نگاه اسلامی ترویج دهد و مطرح کند و اگر دست کسی که اعتقاد ندارد، باشد آنرا به شیوه دیگری مطرح می کند.

نقش ترویج علم در بخشنامه جدید ارتقا

زلفی گل در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع ترویج علم در کشور ما مغفول مانده و ارتباط جامعه علمی ما با متن جامعه ضعیف است، توضیح داد: شاید تا کنون نوع نگاه ما در وزارت علوم بیشتر به تولید علم بوده و نسبت به ترویج علم کم مهری و کم توجهی داشتیم. در ارزیابی های علمی خود به افرادی که دراین زمینه تلاش می کردند، توجه زیادی نداشتیم و زیرساخت ها برای این نوع مجلات را ایجاد نکردیم و آنها را معرفی نکردیم.

وی با اشاره به اینکه در بخشنامه جدید ارتقا، به این مساله توجه خواهد شد، افزود: ما در بخشنامه جدید ارتقا، حتما این مساله را در نظر می گیریم تا کسی که می خواهد استادیار یا دانشیار شود، حتما مقالات علمی ترویجی هم داشته باشد.

وزیر علوم اظهار داشت: یک استاد دانشگاه باید این هنر را داشته باشد که دانش تخصصی خودرا به شکلی بنویسد که مردم عادی هم آنرا بخوانند و بفهمند. بدین سبب ما باید هم به تولید علم و هم به ترویج علم توجه داشته باشیم. در این بخش علاوه بر وزارت علوم، صدا و سیما نیز می تواند نقش کلیدی داشته باشد.

رسیدن به دانایی سزارینی و آسانسوری نیست
وی اشاره کرد: در وزارت علوم ۴۴۰ انجمن علمی داریم، از صدا و سیما درخواست کردم که همانطور که برای فوتبال برنامه خاصی دارد یا بازیگران را معرفی می کند، برنامه های فیکس علمی تهیه نماید و هر هفته یک انجمن علمی و کارکردهای یک رشته را معرفی نماید.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ما ۲۰ میلیون تحصیل کرده در جامعه داریم، اشاره کرد: دانایی سزارینی و آسانسوری نمی گردد، دانایی تدریجی است و جامعه ما نیز تدریجی درحال رشد است و باید دراین زمینه حوصله به خرج داد.





منبع:

1400/12/04
09:00:10
0.0 /5
592
تگها: هنر
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی