آجاک - acak آینده پژوهی
معاون پژوهشی وزیر علوم مطرح كرد

در سال 1400 بودجه پژوهشی برخی دانشگاههای بزرگ هم به صفر رسید

در سال 1400 بودجه پژوهشی برخی دانشگاههای بزرگ هم به صفر رسید

به گزارش آجاک معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه بودجه های پژوهشی در سال 1400 اصلاً وضعیت خوبی نداشتند، اظهار داشت: پرداخت حقوق موجب شد که در بعضی دانشگاه ها حتی دانشگاه های بزرگ، بودجه پژوهشی حتی به صفر برسد!


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها و رؤسای پژوهشگاه های سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: بودجه های پژوهشی در سال ۱۴۰۰ اصلا وضعیت خوبی نداشت و بیشتر دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما گرفتار موضوعات مختلفی شدند. پرداخت حقوق ها موجب شد که در بعضی دانشگاه ها، حتی در دانشگاه های بزرگ، بودجه های پژوهشی حتی به صفر برسد. این مسئله مهمی است که باید تلاش نماییم در سال آینده این مشکلات را نداشته باشیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم درباب نقش مجلات پژوهشی اظهار داشت: ما در کشور بیش از ۱۴۰۰ مجله علمی داریم و یکی از سیاست های ما این است که با نمایه سازی بین المللی مجلاتی که در ایران چاپ می شوند، بتوانیم اثرات مثبتی بگذاریم و سهم خودرا در تولیدات علمی افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه کم ترین تولیدات علمی بین المللی ما مربوط به علوم انسانی است، اظهار نمود: از بین ۱۴۳۸ مجله ای که بعنوان مجلات پژوهشی با رتبه های مختلف داریم، ۷۹۵ مجله در زمینه علوم انسانی هستند، ولی مشاهده می نماییم کم ترین تولیدات علمی ما در سطح بین المللی مربوط به علوم انسانی است. بدین سبب اگر مجلات داخلی را نمایه سازی بین المللی نماییم، نه فقط می توانیم رتبه علمی را حفظ نماییم، اثربخشی مان در علوم انسانی در سطح بین المللی را نیز افزایش می دهیم. ما می توانیم در علوم انسانی و اجتماعی حرف های خودمان را در سطح بین المللی مطرح نماییم.
صالحی با اشاره به اهمیت نمایه سازی بین المللی، اظهار داشت: اختصاص پایه های تشویقی به مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی پژوهشی و بخشنامه اجرائی آن در هیئت های امنا درحال تصویب است. همین طور به تمام مجلات داخلی که نمایه بین المللی وب آو ساینس و اسکوپوس دریافت نمودند، جایزه نقدی اختصاص دادیم. این ها اقدامات مقدماتی هستند و به زودی کارگاه های آموزشی نیز با کمک افراد حرفه ای از بخش خصوصی و دولتی، دراین زمینه انجام می شود.
وی افزود: نمایه شدن بین المللی نیاز به پیش نیازهایی دارد و بصورت مستقیم نمی توان وارد وب آو ساینس یا اسکوپوس شد. اول باید نمایه هایی گرفتن شود و بعد به این سمت برویم.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه پژوهش های علمی باید به سمت حل مسائل کشور بروند، اشاره کرد: اتفاقات خوبی در عرصه پژوهش افتاده و تمامی افرادی که در چهار دهه گذشته و قبل از ما مسئولیت داشتند، در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نحو احسن و با حداکثر ظرفیت خود فعالیت انجام دادند. این طبیعی است که با تغییر مدیریت ها و پارادایم ها بتوانیم کارهای جدیدی انجام دهیم.
وی اضافه کرد: رتبه ۱۵ تولید علم و اینکه در شاخص جهانی نوآوری در پنج سال، از رتبه ۱۲۰ به ۶۰ رسیدیم، از زحمات عزیزانی است که در گذشته متحمل شده اند و این نتایج یک شبه به دست نیامده است. با این وجود اقداماتی نیز لازم است که برای افزایش اثربخشی تحقیقات صورت گیرد.
صالحی به موضوع ماموریت گرا شدن پایان نامه ها و رساله ها اشاره نمود و توضیح داد: یکی از موضوعات جدی بحث ماموریت گرایی پایان نامه ها و رساله ها است. باید بررسی نماییم که چند درصد از اعضای هیئت علمی ما برنامه کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت پژوهشی دارند. ما متاسفانه گاهی شاهد می باشیم که اعضای هیئت علمی به دانشجو می گویند که خودت برو برای پایان نامه یک موضوعی انتخاب کن! ما در صورتیکه باید موضوعات پژوهشی را احصا نماییم و در دانشگاه ها آنها را پیگیری نماییم.
وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد سامانه نان (نظام ایده ها و نیازها)، در کوتاه ترین زمان، یک سیستم مسئله یابی و حل مسئله در کشور ایجاد شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد اهداف دوره پسادکتری، تشریح کرد: ما می خواهیم این دوره، دوران رشد پسا دکترا باشد. در کشوری مثل آمریکا سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر پست داک وجود دارد. پسادکتری ظرفیت بسیاری دارد و در خیلی از کشورها مسیر استخدام از دوره پست داک است و هیچ کسی بدون پست داک نمی تواند در پژوهشگاه و دانشگاهی استخدام شود. در آینده باید این اتفاق برای ما هم بیفتد.
وی اضافه کرد: پس از مصوبه مجلس و در صورت تایید نهایی، توضیح خواهم داد که چه اتفاقاتی در بودجه پژوهش در سال آینده خواهد افتاد.
وی افزود: در پسا دکتری بزرگ ترین وظیفه ای که داریم، پرداخت بموقع حقوق ها است. پژوهشگران دوره پسادکتری، یک محقق کامل هستند که درگیر درس نیستند، ولی تجربه دوره فوق لیسانس و دکتری دارند، بدین سبب می توانند اثربخشی زیادی داشته باشند.
صالحی ماموریت گرایی و نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حل مسائل را بسیار جدی دانست و اظهار داشت: بتازگی جلسه ای با استانداران برگزار کردیم و دانشگاه ها را مامور کردیم که برمبنای آمایشی که خودشان انجام می دهند، چند موضوع منطقه ای و استانی خودرا هدف گذاری کنند و با هماهنگی بعنوان طرح های معین استان، آنها را اجرا کنند.
وی با بیان نقش قطب ها و هسته های پژوهشی، اظهار داشت: در قطب های علمی اساتید برجسته ای وجود دارند و می خواهیم قطب ها و هسته های پژوهشی را در امتداد حل مسئله قرار دهیم تا اگر مسئله ای به ما ارائه شد، بدانیم که زیرساخت و نظام ما برای حل مسئله در زمینه پژوهش چیست.
معاون پژوهشی وزیر علوم به ظرفیت اکوسیستم دانش بنیان اشاره و اشاره کرد: باید اعتماد بخش خصوصی را جلب نماییم و بدانیم که آنها توانایی زیاد و نیازهای بسیار زیادی دارند. وقتی یک فناوری وارداتی داشته باشیم، نیاز به تحقیق ندارد و با چند تکنسین می توان آنرا انجام داد. ما در کشور درحال حرکت به سمت تولید فناوری هستیم و این ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان، در ایجاد فناوری نقش دارند و تمامی آنها نیاز به تحقیق و توسعه دارند و نیاز آنها را باید بوسیله دانشگاه ها رفع کرد.
صالحی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع انجمن های علمی و وظایف آنها، اشاره کرد: ما در وزارت علوم با حدود ۴۱۹ انجمن علمی در زمینه های مختلف روبه رو شده ایم. می بینیم که بطورمثال در زمینه علوم انسانی ۱۴۷ انجمن علمی داریم در زمینه کشاورزی ۴۳ انجمن علمی داریم. برخی از عناوین انجمن علمی اصلا مثل انجمن علمی نیست! ۱۴ انجمن داریم که در زمینه حقوق هستند! ما پنج انجمن در زمینه ماهی و آبزی پروری داریم! آیا ماهی سردآبی واقعا نیاز به انجمن علمی دارد؟! فرض کنید که این انجمن ها تحت عنوان انجمن کشاورزی ایران فعالیت کنند. چه اتفاقی می افتد؟
وی تشریح کرد: انجمن شیمی آمریکا انجمنی است با هزاران هزار عضو که کارگروه های مختلفی دارد. در ایران هم یک انجمن شیمی ایران با ۱۵ کارگروه داریم. هیچوقت هم نیاز نبوده که انجمن های دیگری دراین زمینه راه بیفتد. بدین سبب ما باید انسجام را حفظ نماییم. مشاهده می نماییم وقتی تعداد انجمن ها در یک حوزه زیاد شده، اتحادیه انجمن های علمی حوزه فلان تشکیل شده است! همه این انجمن ها به مکان و امکانات و منابع مالی نیاز دارند، در صورتیکه انجمن ها باید خودگردان باشند. ما به دنبال ادغام و... نیستیم، ولی باید برای هم گرایی و انسجام انجمن ها فعالیت نماییم.

نقش انجمن های علمی در دیپلماسی علم و فناوری
سیاست وزارت علوم برای کرسی های بین المللی

صالحی اضافه کرد: در صورت انسجام این انجمن ها می توانیم به آنها فضای فیزیکی، منابع مالی اختصاص داده و به آنها ماموریت دهیم. انجمن های علمی در دیپلماسی علم و فناوری نقش مهمی خواهند داشت.

معاون پژوهشی وزیر علوم از معاونان پژوهشی دانشگاه ها خواست که هر کدام از اعضای هیئت علمی، گروه ها و... را که در انجمن ها و مجامع علمی بین المللی کرسی دارند، به وزارت علوم معرفی کنند و اظهار نمود: ما متاسفانه درحال از دست دادن کرسی های خود در مجامع بین المللی هستیم؛ انجمن ریاضی ما سال هاست که در انجمن بین المللی ریاضی در سطح چهارم قرار دارد ولی به خاطر حق عضویت ۱۶ هزار یورویی، درحال اخراج آن هستند.

وی اشاره کرد: ما نه فقط نباید کرسی های بین المللی خودرا از دست بدهیم، بلکه باید افراد بیشتری را به عضویت تشویق نماییم و این سیاست جدی ما است و برای آن منابع مالی در نظر گرفته ایم.

صالحی درباب ضرورت انجام پروژه های مشترک بین المللی، اظهار داشت: ما یک سری منابع مالی برای پروژه های مشترک بین المللی نیز در نظر گرفته ایم. ما با روسیه و چین قبلا چنین پروژه هایی داشته ایم و باید در غرب آسیا اهتمام نماییم که اختلاط دانشمندانمان را با دانشمندان منطقه داشته باشیم.

وی درباب اهمیت این مساله اظهار داشت: همیشه در محدودیت های سیاسی و حتی در بدترین شرایط جنگ سرد، برخی گروه ها توانستند از مرزهای سیاسی رد شوند و مرزهای سیاسی مانع آنها نبوده است. یکی از این گروه ها همیشه دانشمندان بوده اند. ما دانشمندان بسیار برجسته ای در کشور داریم و باید از حضور آنها برای دیپلماسی علم و فناوری استفاده نمائیم. بدین سبب در این عرصه بوسیله ارتباطات علمی این دانشمندان باید ارتباط مستمر داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباب حمایت تجهیزاتی از آزمایشگاه ها اظهار داشت: ما از این به پس از کسانی حمایت تجهیزاتی می نماییم که تجهیزاتشان را در اختیار کشور، دانشجوها، محققین، چه داخل سازمان و چه بیرون سازمان قرار بدهد.

وی تشریح کرد: برنامه ما این است که به مرور یک شبکه ملی آزمایشگاهی در یک پلت فرم واحد راه اندازی نماییم و هر دانشگاه و پژوهشگاهی در یک سیستم ملی خدمات بدهد.

صالحی اضافه کرد: همین طور بودجه ای نیز از مقام معظم رهبری برای تجهیزات آزمایشگاهی درخواست کردیم و درحال پیگیری آن هستیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم اشاره کرد: یکی از اولویت های ما هم اکنون تعمیر است. بسیاری از دستگاه های ما گرفتار تعمیرات شده اند و به علت هزینه هایی که دانشگاه ها قادر به پرداخت نیستند، قابل استفاده نیستند. بدین سبب اولویت اول تعمیر و تجهیز و اولویت بعدی خرید است، آن هم دستگاه هایی که نیاز واقعی هستند.

صالحی درباره شبکه علمی کشور توضیح داد: در یک زمانی بحث ایجاد شبکه علمی کشور با محوریت وزارت ICT کلید خورده و پیشرفت هایی نیز داشته است. پیشنهاد ما این است که باتوجه به شرایط کشور ما نباید یک زیرساخت جدید ایجاد نماییم. بلکه باید از زیرساخت های موجود کشور استفاده نمائیم که بسیاری از آنها بر پایه ICT هستند و بسیاری از آنها نیمه دولتی هستند. بدین سبب ما می توانیم از این شبکه ها استفاده نمائیم. شبکه علمی کشور بسیار برای ما مهمست و کشورهای درجه دو و سه هم الان شبکه علمی دارند و بهترین استفاده را از آن می کنند.

معاون وزیر علوم، اثر انگشت ایران در مسائل علمی حوزه علوم انسانی و اجتماعی و خصوصاً مسائل اسلامی و عقیدتی را خیلی کم رنگ عنوان نمود و اظهار داشت: ما اگر می خواهیم صادرات عقیده خودرا در عرصه بین المللی داشته باشیم، باید در سطح بین المللی در زمینه تحقیقات اسلامی، روان شناسی، اقتصاد و... حرف بزنیم، مباحثه نماییم و ایده دهیم. ما باید در سطح بین المللی هم پژوهش و هم نگارش نماییم.

وی اشاره کرد: در قم ظرفیت فوق العاده ای برای علوم انسانی وجود دارد. اکوسیستمی در قم شکل گرفته که در دنیا بی نظیر است. اگر بتوانیم از این طریق با دانشگاه ها، پژوهشگاه های علوم انسانی و... شبکه سازی نماییم، اتفاقات بسیار خوبی در این عرصه خواهد افتاد.

صالحی با اشاره به اینکه حوزه علم و فناوری در کشور ما حوزه بسیار مظلومی است، اظهار نمود: کارهای بسیار خوبی در این عرصه انجام می شود، ولی دانشمندان ما را کسی نمی شناسد. سلبریتی ما دانشمندان و پژوهشگران ما هستند. در مجامع بین المللی این را می بینیم. با وجود کمبودهایی که داریم، دانشمندان ما عملکرد بسیار خوبی دارند. در بعضی دانشگاه ها حتی پول ندارند، مواد برای تحقیقات خود بخرند، ولی خروجی های فوق العاده ای دارند.

وی افزود: دانشمندان ما در سطح بین المللی با این امکانات کم غوغا کرده اند. ولی جامعه اصلا آنها را نمی شناسند و می گوییم که چرا جوانان ما الگوبرداری نمی کنند. این بحث بسیار مهمی است که باید پیگیری شود و مردم ما بفهمند که چه اقداماتی انجام می شود.

صالحی از برگزاری هفته پژوهش وفناوری سال آینده با حضور همه سازمان ها آگاهی داد و در آخر با اشاره به ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، اظهار داشت: این اتفاق بسیار میمون و مبارکی است که در وزارت علوم و با درایت وزیر علوم انجام شده است. معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها وظایف خودرا در زمینه های پژوهش، فناوری و تجاری سازی دارند. ولی باید توجه داشت که هیچ قصدی برای جدا شدن معاونت پژوهشی و فناوری در دانشگاه ها وجود ندارد.





منبع:

1400/12/02
10:32:12
0.0 /5
635
تگها: آینده , ارتباطات , پژوهش , تجربه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی